În fața unei scăderi a vânzărilor, Tesla a acționat cu hotărâre pentru a reduce prețurile la cele patru modele de mașini pe care le oferă la nivel global în 2023, concentrându-se pe piața din China, unde a pierdut teren în fața producătorilor locali, printre care și BYD.
Cu toate acestea, competiția pe prețuri și descreșterea cererii pentru vehicule electrice au dus la retragerea unor producători auto, inclusiv Ford Motor, din planurile lor de electrificare, ceea ce a consolidat poziția Tesla ca lider incontestabil în Statele Unite și a ajutat acțiunile sale să se dubleze de peste două ori în acest an.
“Trimestrul al patrulea este, de obicei, cel mai prolific în ceea ce privește livrările pentru Tesla, iar ne așteptăm să se mențină acest trend și în acest an,” a declarat Garrett Nelson, analist senior la CFRA Research.
Tesla a livrat probabil 1,82 milioane de vehicule la nivel global în 2023, în creștere cu 37% față de 2022, cu aproximativ 473.000 de unități în trimestrul al patrulea, conform a 14 analiști intervievați de LSEG. Se așteaptă ca producătorul de vehicule electrice să raporteze livrările trimestriale și producția încă de marți.
În ianuarie, Musk a menționat că Tesla ar putea atinge 2 milioane de livrări în acest an, cu condiția să nu apară “evenimente extraordinare”. Dar încă din octombrie, el a avertizat cu privire la presiunea generată de creșterea costurilor de împrumut asupra cererii.
Compania și-a stimulat vânzările de sfârșit de an prin majorarea reducerilor la modelele cheie și a afirmat că vizează o rată medie anuală de creștere de 50% pe parcursul mai multor ani.
În drumul către 2024, liderul pieței vehiculelor electrice va trebui să facă față pierderii creditelor fiscale federale pentru unele dintre mașinile sale în Statele Unite, dar și în Germania, unde guvernul încheie prematur programul de subvenționare a vehiculelor electrice.
Aceasta ar putea conduce la mai multe reduceri de prețuri anul viitor, chiar dacă se așteaptă ca ratele dobânzilor și costurile componentelor bateriilor să scadă.
Jairam Nathan, analist la Daiwa Capital Markets, a revizuit în scădere estimările privind livrările Tesla pentru anul viitor la 2,04 milioane, de la 2,14 milioane, și a indicat o scădere cu 4% a venitului mediu pe mașină începând cu 2023.
De asemenea, compania se confruntă cu o intensificare a reglementărilor referitoare la sistemele sale de autoconducere, atât în Statele Unite, cât și în anumite țări europene. La începutul acestei luni, Tesla a rechemat aproape toate cele 2 milioane de vehicule pe care le are pe drumurile din SUA pentru a instala noi măsuri de protecție.
Musk a menționat anterior că, în opinia sa, sistemul complet de autoconducere (FSD) ar putea reprezenta într-o zi cea mai mare parte din valoarea Tesla.
Analiștii intervievați de Visible Alpha se așteaptă la 2,2 milioane de livrări de către Tesla anul viitor. Majoritatea consideră că lansarea recentă a Cybertruck și actualizarea Model 3 nu sunt suficiente pentru a stimula cererea.
“Tesla a recunoscut deschis că se află într-o perioadă intermediară de creștere redusă,” a scris într-o notă analistul Emmanuel Rosner de la Deutsche Bank, citând o întâlnire cu șeful departamentului de relații cu investitorii, Martin Viecha.
Investitorii anticipează că marjele de profit ale Tesla vor rămâne sub presiune pe măsură ce compania își mărește producția de Cybertruck și se pregătește să lanseze o platformă auto mai accesibilă.
Musk a menționat că Cybertruck-urile vor reprezenta un procent mic din totalul vehiculelor produse de Tesla anul viitor și că există “provocări imense” în a atinge o producție de volum pentru acest pick-up, a cărui design controversat a divizat fanii.
Tom Narayan, analist la RBC Capital Markets, a declarat într-un raport că Cybertruck-ul va reprezenta 3% din volumul de vehicule Tesla în 2024, numindu-l mai degrabă un produs “halo” care ar putea atrage consumatorii către marcă.