Deputatul AUR Alin Coleșa atrage atenția asupra unui subiect sensibil și controversat: așa-numitul „Acord de Cooperare în Domeniul Securității” semnat între președintele României, Klaus Iohannis, și omologul său ucrainean, Volodimir Zelenski. Coleșa susține că acest document este, de fapt, un tratat bilateral care ar fi trebuit ratificat de Parlament și că modul în care a fost încheiat încalcă legile României. „Acordul de cooperare în domeniul securității încheiat între primul nostru turist și președintele Ucrainei are valoarea unui tratat bilateral între cele două state și ar trebui declarat nul,” afirmă deputatul.
Coleșa, unul dintre semnatarii proiectului legislativ Pl-x nr. 397/2024, menționează că această inițiativă a fost respinsă de Camera Deputaților din cauza „toxicei majorități” parlamentare. „Azi, Camera Deputaților, datorită toxicei majorități, a votat împotriva inițiativei legislative prin care am cerut respectarea legii în cazul așa-zisului Acord de Cooperare în Domeniul Securității semnat de către Iohannis și de către Zelenski,” declară el, subliniind că această decizie deschide calea pentru acțiuni pe care le consideră abuzive.
Un Tratat Ascuns Sub Denumirea de „Acord”
Deputatul explică faptul că documentul a fost semnat pe 10 iulie 2024, fără implicarea Parlamentului, iar a doua zi a fost postat sub formă de comunicat de presă. Coleșa argumentează că documentul, descris drept un „acord,” este de fapt un tratat bilateral cu o durată de valabilitate de 10 ani, ceea ce ar impune respectarea unor reguli stricte. „Din conținut lui reiese clar că acesta e un tratat bilateral, nu un simplu acord,” susține el. „În conținutul acestui tratat de stat, botezat în mod fals – acord, se spune că acesta e valabil timp de 10 ani de la data semnării.”
Legislația României Referitoare la Tratate
Coleșa subliniază că Legea 590/2003 privind tratatele este foarte clară în privința ratificării acordurilor de acest tip. „Conform Legii 590/2003 privind tratatele, la Art. 1 litera f) se spune clar – un tratat, indiferent de formă sau denumire, trebuie RATIFICAT sau respins de către Parlamentul României prin intermediul unei Legi!” afirmă deputatul. El consideră că președintele Iohannis și-a depășit atribuțiile și că a acționat în afara cadrului legal. „Președintele și primul turist și ignorant al țării și-a depășit atribuțiile și competențele,” subliniază Coleșa.
Legislația stipulează clar că tratatele trebuie ratificate printr-o lege adoptată de Parlament, iar Art. 42 din Legea 590/2003 precizează că orice tratat încheiat fără respectarea acestor norme poate fi declarat nul. „În mod vădit, acest tratat încălcă legislația și trebuie declarat NUL, indiferent de conținutul său,” afirmă deputatul AUR, insistând că statul de drept trebuie să fie respectat.
Nevoia de Transparență și Respectarea Legii
Pentru Coleșa, transparența este esențială, mai ales în domenii sensibile precum securitatea națională. „Legea trebuie respectată, este nevoie de transparență în orice domeniu, cu atât mai mult în domeniul militar,” subliniază el. Deputatul consideră că orice tratat de securitate ar trebui ratificat de Parlament, iar scopul său trebuie să fie „strict de asigurare a securității țării și de promovare a păcii.”
În concluzie, Alin Coleșa și AUR susțin că vor continua demersurile pentru ca acest document să fie analizat și declarat nul, întrucât nu respectă cadrul legal. Aceștia își îndeamnă susținătorii să rămână vigilenți și să ceară respectarea legilor țării.